زگهواره تا گور دانش بجوی

زگهواره تا گور دانش بجوی

معرفی جشنواره جابرابن حیان
نویسنده : مصطفی سعیدی - ساعت ۱:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/٢
 

 

 

معرفی
جشنواره جابر ابن حیان

            


 

               پروژه
 پروژه علمی عبات است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی از دانش آموزان در باره یک موضوع معین که منجر به کسب دانش ، مهارت و نگرشی خاص در یک حوزه می شود .

مزایای این روش :

ü   تکوین شخصیت افراد برای کسب مهارت های اساسی زندگی

ü   اتقای قدرت مدیریت

ü   برنامه ریزی و کنترل

ü   یادگیری عمیق

ü   ایجاد اعتماد به نفس

ü   یادگیری رفتار های اجتماعی : تعاون همکاری

ü    احساس مسئولیت انضباط در کارها بردباری و صبر برای انجام کارها

ü   آموختن مهارت تحقیق و آزمایش

ü   ایجاد توانایی های گوناگون و ارتباط بین درسی


 

مراحل
1
-  تعییم موضوع و هدف :
 براساس علاقه ، کوشش و توانایی فرد ، سطح دشواری ، مواد ، زمان ، راهنمایی ، ایمنی 
2-  ارائه طرح
         بحث و تفکر در باره تنظیم طرح
         ارائه فرصت
         بررسی طرح اولیه فراگیر
        اصلاح اشتباهات
  
3- اجرا
            فراهم سازی وسایل و امکانات
            تقسیم مسئولیت ها در حالت گروهی و کلاسی
            اجرایی بودن در زمان تعیین شده
            مراقبت از طرح جهت عدم دوری از اهداف
4
قضاوت و ارزشیابی
           ارائه قضاوت صحیح و دقیق
          اصلاح معایب برای مراحل بعدی

 

 

 

 

 

 

 

 

معیار های یک پروژه موفق :

l     محصول کار خود فراگیر باشد

l     محصول یک برنامه ریزی دقیق باشد

l     دارای خلاقیت و ابتکار باشد

l     نمایانگر درک کلی از موضوع باشد

l     دارای گزارش کار کتبی باشد

l     خوش خط و خوانا باشد

l     داری عکس ، نمودار و ... باشد

l     مواد بکار گرفته شد از نوع مناسب باشد

l     به نکات ایمنی اشاره شود .

l     نمایش ها به صورت سه بعدی باشد

l     اطلاعات پروژه دقیق باشد

l    تابلوی پروژه بیانگر نمای کلی پروژه باشد  

موضوع و پایه:

*    همه پایه ها

*     محتوای کتاب

*     آزاد با همراستا با اهداف

*     انفرادی

*     تیمی ( 3 نفره )

*     کلاسی

انواع پروژه های علمی

1-           جمع آوری نمونه همراه با طبقه بندی

 

Ø   طبقه بندی براساس شباهت ها ( با ذکر دلیل )

Ø   طبقه بندی براسا تفاوت ها ( با ذکر دلیل )

Ø   طبقه بندی براساس نوع کاربرد

Ø    طبقه بندی بر اسا نوع عملکرد ( نحوه تشکیل تصویر در آینه ها و عدسی ها)

 

 

مثــــــــــال :

*    انواع سلول ها

*    انواع برگ ها

*    افات نباتی

*    طبقه بندی گیاهان از لحاظ کاربرد

*    طبقه بندی جانوران بی مهره

*    طبقه بندی مخلوط ها

*    طبقه بندی انواع وسایل اپتیک ( نوری مثل آینه ها و عدسی ها )

*    طبقه بندی مواد رسانا و نار رسانا

*    دسته بندی عناصر و ترکیب ها

*    طبقه بندی انواع ماشین ها

*    طبقه بندی انواع تک سلولی ها                                   

     ( مرحله استانی ندارد )

 

 

 

جمع آوری نمونه همراه با طبقه بندی :

 

2- مـــدل ( دستــگاه )

 

انواع مدل ها

*      مولاژ

*      برش

*      مانکن

*      قادر به کار ها

*   کارکرد صحیح  - انطباق با حالت اصلی سهولت کاربرد اقتصادی بودن از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد .

مثـــال:

v  مدل های مولکولی

v  مدل ماسین ها

v  قادر به کار ها ( ماشی گرمایی ، موتور الکتریکی ...)

v  مدل زمین

v  مدل آتشفشان

v  ماکت نقاط امن و غیر امن منزل

v  مولاژ جانوران و اندام های بدن

v  برش گیاهان

v  ماکت برق و مدار ها

v  مدل گردش زمین

v  مولاژ گردش دستگاه خون

v  مولاژ دستگاه تنفس

v  ماکت شهر آلوده و تمیز

 

ارزشیابی مدل:

3 نمــایـــش  :

 

 

مــثــــال:

ü    نمایش تغیرات شیمیایی

ü    نمایش تغییرات فیزیکی

ü    نمایش عملکرد ماشی های ساد و پیچیده

ü    نمایش ویژگی های تصویر در آینه ها و عدسی ها

ü    نمایش نمایش نفوذ پذیری خاک

ü    نمایش رسوب گذاری خاک

ü    نمایش آتشفشان

ü    نمایش کار آوند ها

ü    نمایش ویژگی های مخلوط

ü    نمایش عملکرد پریسکوپ ، ذره بین ، کوره آفتابی و ...

ü    نمایش مدار های متوالی و موازی

ü    نمایش خاصیت قطب نمایی آهنربا

ü    نمایش تولید آهن ربا

ü    نمایش خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی

ü    نمایش عملکرد دستگاه تنفس

ü    نمایش عملکرد دستگاه گردش خون

 

 

ارزشیابی نمایش:

 

4- تـحـقـیـق:

 

 

راهنمای پیشنهادی شیوه نگارش مقالات علمی پژوهشی:

مقاله علمی یک  گزارش مکتوب و منتشر شده ای است که نتایج یک پژوهش  را توصیف می کند .  متداولترین اجزای تشکیل دهنده یک مقاله علمی عبارتند از :1- عنوان  2- اسامی نویسندگان  3- چکیده  4- کلید واژه ها 5-  مقدمه 6-  مواد  و روش ها 7- بحث 8-  نتایج 9-   فهرست منابع  .

1- عنوان مقاله : عنوان مقاله به خواننده می گوید که مقاله راجع به چه مطلبی است. عنوان مقاله باید: خلاصه ، دقیق، پرمحتوی ، خبری، فاقد کلمات اضافی ومهمترین عبارت آن باید توصیفی یا گزارشی باشد .

2- اسامی نویسندگان :  اسامی نویسندگان معمولا" زیر عنوان مقاله ارائه می گردد.

 3- چکیده مقاله : چکیده باید به طور معنی داری خلاصه شده و حاوی مطالب اصلی ومهمترین یافته های مقاله باشد. چکیده تحقیق در ابتدای یک مقاله پژوهشی درج می گردد و در حدود 200تا400 کلمه می  باشد. در تدوین چکیده با4 سئوال روبه روهستیم که باید این سئوال هابطورخلاصه ودقیق پاسخ داده شوند:  1- هدف از انجام پژوهش چیست؟  2- پژوهش با استفاده ازچه روشی انجام پذیرفته است؟  3- یافته های اصلی چه بوده است؟  4- از این یافته ها به چه نتیجه گیری می توان رسید؟ 

4- کلید واژه : در انتهای چکیده واژه های کلیدی درج می شوند وحدود 3 تا6 واژه کلیدی مشخص شده ودر این قسمت قرارداده می شود.

5- مقدمه مقاله :  در مقدمه باید به این سوالات پاسخ دهید که : چرا این کارتحقیقی راانجام دادید؟ و بدنبال یافتن چه چیزی بودید؟ در مقدمه پیشرفت منطقی نظریه و هدف خود رابیان کنید و برای خواننده توضیح دهید که به چه منظور مقاله شمارا مطالعه کند. خیلی خلاصه ،کارهای قبلی منتشر شده در باره موضوع پژوهش خود را ذکر کنید. بطور کلی مقدمه باید حاوی زمینه و چشم انداز کار تحقیقی، ونیز توضیحی راجع به یافته ها و حقایق باشد.

6- مواد و روشها  : دراین قسمت شما فقط ابزار وروشهای استفاده شده را توضیح می دهید. دلیل انتخاب روش مورد استفاده وفرضیه های خودرابیان کنید. تمام آنچه را استفاده کرده اید از جمله وسایل ، مواد ومناطق و....را تشریح نمائید وبه این سوال پاسخ دهید که« شماچه کرده ایدوچگونه؟»

7- قسمت بحث مقاله  : قسمت بحث مقاله از سه بخش تشکیل شده است :

 الف- حقایقی که به آن دست یافته اید  ب- تفسیر حقایق   ج- بیان علمی و تئوری یافته ها            

   8-   قسمت نتیجه گیری : نتایج و بحثی که راجع به آنها نموده اید و کامل است بهتر این است که یافته ها و توجیه ها تتان را با هم و بطور خلاصه در این قسمت ذکر نمائید.

9- فهرست منابع : در انتهای هر مقاله ،منابع و مآخذ مورد استفاده در مقاله درج می گردد . در این بخش ابتدا، منابع فارسی و سپس منابع انگلیسی بر اساس حروف الفبا درج می شوند.

مثال :

کتاب: نام خانوادگی( نویسنده)، نام نویسنده . سال نشر ( داخل پرانتز) ،عنوان کتاب ، جلد ، مترجم، شماره چاپ ، محل انتشار، ناشر.

مجله: نام خانوادگی ( نویسنده ) ، نام  نویسنده، سال نشر( داخل پرانتز) ، عنوان مقاله، عنوان مجله، شماره دوره، صفحه .

کتاب با دونویسنده : افروز ، غلامعلی وهومن ، حیدر علی، (1376) ، روش تهیه آزمون هوش ، تهران :انتشارات دانشگاه تهران.

کتاب ترجمه شده  :  ثراندایک، آر. ال.(1375) روان سنجی کار بردی (چاپ سوم) ترجمه حیدر علی هومن، تهران : انتشارات دانشگاه تهران(تاریخ انتشار به زبان اصلی ،1982)

رساله ها وپایان نامه ها : امیرپور، ساسان،(1370) تحلیل عاملی مقیاس تهران  استنفرد- بینه ( TBS) پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد (چاپ نشده) دانشگاه تهران .

مقاله های ترجمه شده  : اورمه، کاتلین(1354) توانایی ، شخصیت وپیشرفت تحصیلی در کودکان پیش دبستانی. ( ترجمه حیدر علی هومن) مجله روان شناسی. شماره12 ص 237-227(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1975)

مقاله یامطلبی از یک سایت اینترنتی : آدرس صفحه یا قسمت مورد نظر را در اینترنت که در قسمت آدرس بار صفحه مربوطه درج شده ، به همراه تاریخ مراجعه به آن صفحه می نویسیم:

(12/6/1384 )         http:/www.waier.ach.ir/eaier2/chekidwh.htm


مــثـــال:

q    تحقیق در مورد ساختار ، انواع و عملکرد سلول ها

q    تحقیق در مورد گیاهان غذا ساز

q    تحقیق در مورد آفات نباتی

q    تحقیق در مورد گیهان دارویی

q    تحقیق در مورد اهمیت جانوران بی مهره

q    تحقیق در مورد فواید و مضرات حشرات

q    تحقیق در مورد کار برد محلول و مخلوط در زندگی و دلایل آن

q    تحقیق در باره استفاده از وسایل نوری در جهت تامین انرژی

q    تحقیق در مورد انواع مدار های برق منزل

q    تحقیق در مورد میزان مصرف انرژی وسایل

q    تحقیق در مورد ساخت و کاربرد آهنربا

q    تحقیق در مورد سنگ ها ( انواع و تاریخچه فسیل ها )

q    تحقیق در مورد کانی های تزیینی

q    تحقیق در مورد منظومه شمسی و سایر کهکشان ها

q    تحقیق در مورد بیماری های تنفسی

q    تحقیق در مورد بیمارهای قلب و عروق

q    تحقیق در مورد سنگ کلیه در زنجان

q    تحقیق در مورد ساختار عناصر

q    حقیق در مورد فواید و مضرات تغییرات فیزیکی و شیمیایی

q    تحقیق در مورد کاربرد ماشین ها در زنگی

q    تحقیق در مورد طراحی ماشین ها

q    تحقیق در مورد کاربرد عدسی ها و آینه ها

q    تحقیق در مورد فسیل ها و تاریخچه زمین

q    تحقیق در مورد خاک زنجان

q    تحقیق در مورد آتشفشانئهای ایران

q    تحقیق در مورد میزان مقاومت ساختمان های زنجان در برابر زلزله

q    تحقیق در مورد قارچ ها

q    تحقیق در مورد باکتری ها

q    تحقیق در مورد بیماری های خونی

q    تحقیق در مورد دوارو ها

q    تحقیق در مورد واکسن ها

q    تحقیق در مورد بیماری های عصبی

q    تحقیق در مورد بیماری های گوش

q    تحقیق در مورد محیط زیست زنجان

q    تحقیق در مورد جانواران بومی محیط زیست زنجان

 

ارزشیابی تحقیق:

 

5- آزمایــش:

 

مراحل رسیدن به پاسخ :

1- روبرو شدن با مسئله

2- تعریف دقیق مسئله

3- طراحی فرضیه

4- آزمایش فرضیه ها

5- نتیجه گیری

مـــثــــال :

v   آیا ارتباطی بین تکیه گاه و میزان کمک کردن اهرم وجود دارد ؟

v    آیا ارتباطی بین طول سطح شیب دار و میزان کمک کردن آن وجود دارد ؟

v   چگونه می توان یک فندک نوری ساخت؟

v   آیا میکروب ها تأثیری در فساد مواد غذایی دارند ؟

v   آیا نور ، آب و ... در میزان تولید غذا در گیاهان دخالت دارد ؟

v   آیا می توان رنگ گلبرگ های گیاه را تغییر داد ؟

v   آیا می توان از طبقه سوم ساختمان بدون دوربیت طبقه اول را دید ؟

v   تفاوت مدار های موازی و متوالی چیست ؟

v   چگونه می توان زنجیره سوزنی ساخت ؟                             

( کشوری فقط این پروژه ها پذیرفته می شود )

 


 

ارزشیابی آزمایش:

 

عناصر یک پروژه در نمایشگاه :

 

 

 

تابلوی نمایش :

اندازه : 120 *90

l    عنوان پروژه

l    هدف

l    روش

l    مسئله ( برای پروژه آزمایش )

l    فرضیه ( برای پروژه آزمایش )

l    خلاصه مراحل و فرآیند

l    مواد بصری ( عکس ، نمودار ، جدول و...)

l    خلاصه و نتیجه گیری

                                                                                                   

مواد نمایشی :

-    طراحی جالب

-    بسته بندی در صورت نیاز

-    رعایت ایمنی

-      پرهیز از شلوغی

 

گزارش کتبی :

l    صفحه عنوان

l    صفحه فهرست

l    هدف

l    فرضیه

l    شرح

l    مواد و دستگاه ها

l    روش کار

l    مشاهدات

l    نتایج و جمع بندی

l    منابع

l   پیوست

 

 

 

مراحل عام در تولید رسانه ها :

       مشخص کردن مخاطبان

       مشخص کردن هدف

       مشخص کردن رئوس مطالب

       انتخاب نوع رسانه

       مشخص کردن موضوع و عنوان

       طراحی اولیه کار

       انتخاب و جمع آوری اجزای متشکله

       پیاده کردن طرح اولیه

       ارزشیابی طرح اولیه

     انجام اصلاحات و تولید نهایی

اصول تولید رسانه:

1- توازن

  2- سادگی

 3- تاکید

 4 فضای خالی

 5 وحدت